سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بعد از رحلت رسول اکرم(ص) نیز موضوع مهدویت در بین مسلمانان و اصحاب ائمه اطهار(ع) شایع و مورد بحث بود.اهل بیت پیغمبر و حاملان علوم و اسرار نبوت،که از همه کس به اخبار و احادیث پیغمبر آشناتر بودند،درباره مهدی سخن می گفتند و به پرسش های آنان پاسخ می دادند.در زیر برای نمونه خبرهایی از ائمه اطهار(ع) درباره حضرت مهدی(عج)آمده است:

حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)فرمود:مهدی موعود،ازما به وجود خواهد آمد ودر آخرالزمان ظهور می کند.در بین هیچ ملتی، مهدی منتظرجز او،وجود ندارد.
دراین زمینه پنجاه حدیث دیگر از آن حضرت نقل شده است.

حضرت فاطمه(ع) به حسین فرمود:هنگامی که تو را بزادم،رسول خدا،بر من وارد شد و تو را در بغل گرفت،سپس فرمود:ای فاطمه!حسینت را بگیر و بدان که او پدر نه امام است و از نسلش امام های صالحی به وجود خواهند آمد،که نهمی آنان،قائم است.
سه حدیث دیگر نیز به این مضمون نقل شده است.

امام حسن مجتبی(ع)فرمود:امام های بعد از رسول خدا،دوارده نفرند.نه نفرشان از نسل برادرم حسین به وجود می آیند و مهدی این امت،از ایشان است.
از امام مجتبی،چهار حدیث دیگر در این رابطه نقل شده است.

امام حسین(ع)فرمود: دوازده امام از ما هستند.نخستین آنان علی بن ابی طالب،و آخرشان نهمین فرزند من و قائم به حق است.خدا به برکت وجود وی،زمین مرده را زنده و آباد و دین حق را بر تمام ادیان پیروز می کند،اگر چه مشرکین،کراهت داشته باشند.مهدی،مدتی از نظرها غایب می گردد.در زمان غیبت گروهی از دین خارج می شوند،اما گروهی دیگر ثابت قدم خواهند ماند و در این را آزار ها خواهند دید.با سرزنش به آنان گفته می شود:اگر عقیده شما صحیح است پس امام موعود شما کی نهضت می کند؟ولی بدانید که هر کس در ایام غیبت،آزار و تکذیب دشمنان را تحمل کند،مانند کسی است که در کنار رسول خدا با شمشیر جنگیده است.
سیزده حدیث دیگر نیز در این زمینه نقل شده است.

امام سجاد (ع)فرمود:ولادت قائم ما بر مردم مخفی می ماند.به گونه ای که خواهند گفت :اصلا متولد نشده است.علت پنهان شدن آن جناب،این است که وقتی نهضت خویش را آغاز کرد،بیعت کسی در گردنش نباشد.
از امام سجاد ده حدیث دیگر در این موضوع بیان شده است.

امام محمد باقر (ع) به ابان بن تغلب فرمود:به خدا سوگند!امامت،عهدی است که از رسول خدا به ما رسیده است.امام های بعد از پیغمبر دوازده نفرند که نه نفرشان از نسل حسین هستند.مهدی نیز از ما به وجود می آید و در آخرالزمان دین را نگه داری می کند.
در این باره شصت و دو حدیث دیگر از امام باقر در کتابهای روایی آمده است.

امام جعفر صادق(ع) فرمود:به خدا سوگند!مهدی شما ،به گونه ای از نظرها غایب می شود،که شخص نادان می گوید:خدا نیازی به آل محمد ندارد!سپس همانند ستاره درخشانی،طلوع می کند و زمین را سرشار از عدل و داد می سازد،در حالی که از ظلم و جور پر شده است.
یکصد و بیست وسه حدیث دیگر در این زمینه نقل شده است.

 

 

 

 



تمامی حقوق مادی و معنوی " طلوع مهر " برای " مجنون " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم